BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, April 19, 2010

musim panas menyebelahi hati ammu TEKSI....tension2....





bagaimanakah perasaan anda hari ini....??
yg kat kaherah nie compem dok qasa hangat hangat sejuk kan mana lah x nya musim panas sekarang nie kui lama kui panas nama ja fatrah musim bunga..namun sehinggakan kini suhu hampir mencecah 36 celcius ....tinggi tue..apa2 pun suhu dunia nie mmg panas...x tau la akhirat nie macam mana...fikir2 lah tue...apa2 pun mmg nak cerita sikit la khususnya kat orang malaysia tentang musim panas kat bumi barakah nie...
salam kesuaman kpd shbat2....
musim panas kat mesir nie baru je bermula hidupnya....sebelum nie hidup dalam kesejukan...sampai berlapis2 la baju la sebelum nie....la nie....hmmmm......nipis je lah...huhu....tekak pun sentiasa lah nak minum tue nak minum nie...kat sini dah la bnyak jus2 yg sedap2...duit pon habis kot tue la...

di sini ana nak cerita la skit biah orang mesir kat sini...
terutamanya orang kaherah....dah musim panas nie..semua benda akan jadi panas....benda apa??
ha mai nak cita....berbalik kpd tajuk yg di ketengahkan diatas....
penulis yg berjiwa sejuk nie nak kupas skit mngunakan pisau yg tajam lagi panas....seram x ayat....??

musim panas menyelubungi hati Ammu teksi......apa kaitan?
mmg ada kaitan....mai nak olah skit.....
buat pngahtahuan sahabat2....dua tiga hari nie...ana n sahabt2 ana 3 org lagi nie(di sebabkan syariah tahun ana nie 4 orag shj.....kami 4 org rapat la skit p mana pun semua skali..yg tue je nak habaq)....selalu jugak naik teksi...bukan apa panas sangat....bukan belagak....tpi kami kan 4 orang..teksi pun murah la skit...seorang tue paling tinggi bayar segenih(LE1)..kalau paling murah tue 50qurush(sen) la....tue pun kalau nak p kulliah la...

bukan tue nak cerita sebenarnya....
tetapi nak cerita skit perangai ammu2 teksi nie musim panas nie...masuk ja musim panas ...hati pun tiap hari panas...pagi2 lagi dah panas bertambah hangat....letih n tension bila melihatnya....nak duit tue mesti nak lebih...x ikut a'di langsung....geram....


mai skit nak cerita situasi yg sering berlaku tiap hari bila jumpanya dgn ammu2 teksi nie...pada baru2 nie...kami 4 orang nek la teksi nak p kulliah...pas tue sampai time yg kami takut nak laluinya...hmmm tau2 la kat sini jika x nek teksi meter,time nak bayar tue la takut skit,kami kat sini nak bayar ikut a'di la....tue a'di kami...kalau a'di dia hmmmm...nak lebih la...kami pun bayar la LE2 kat dia...bukan apa2 sebelum nie ada ja ammu teksi yg x kisah..kan pelajar sama...yg kami jumpa nie bukan ammu stail nie....yg nak tergelak nya....depa 3 orang lari cepat2 lintas jalan belah sana...ana plak x terlepas...tunggu lagi terbungking kena sekat ngan dia(siap keluaq kereta lagi sbb gara2 segenih)...ana pon menjerit la kat depa...aku x dak duit pecah..........!!!.....tpi ana pun cari2 jugak la...alhamdullillah ada la segenih...nasib dia mau segenih....kalau x jenuh...dah la ada LE200 kat dlm beg...kalau x...x tau la apa nak jadi....
lepas tue esok hari...kami x serik nak nek teksi....kejadian sama....yg nie kami terlepas 4 empat org....alhamdullillah terselamat....apa2 pun ammu tue x leh la nak ligan masuk kawasan kulliah...sbb kulliah perempuan....huhu..idea yg bernas...berbaloi x??


namun tue situasi bila nak bayar tambang....dalam teksi plak...qeja pon....ponnnnnnnn....ponnn....je...x sabaq langsung....riuh rendah kat jalan....mmg zahmah jalan,hati,macam2....kami nasib la bangsa melayu...dok menasihat ammu teksi tue dlm bahasa melayu la....nak tau kami cakap apa?...rahsia....

tue cerita kami....
ha nie cerita shbt2 len yg berpengalaman..ada yg kena kejar mengejar dgn ammu tue....las2 drp segenih...demo geram sngat...bagi LE10 kat ammu tue...x terkata apa la ammu tue....pas tue nak bg duit lebih...hmmm x mo depa...bebai....pa pun ada banyak lagi cerita2 pasai ammu nie yg leh di kongsikan...namun lain kali lah cerita...kpd shbt2 malaysia...mmg mencabar hidup di mesir nie...mcm2 cabaran yg kami lalui...pahit di telan..manis di rasa...namun seronok jugak dpt pengalaman macam nie....itulah cintaku pada mesir....


P/S:kepada ammu teksi:harap sabar dan tenang dalam memandu...pandu cermat jiwa selamat..ingat la orang tersayang....layan la wafidat dgn hati yg suci dan bersih....jangan letakkan terlalu tinggi bayaran kepada kami...kami bukan anak orang kaya...minyak petrol kan murah kat mesir nie...buat la amal jariah skit....

P/S:kepada sahabat2:ammu pun kena sabaq kita apalah lagi....di harap tenang apabila melalui situasi macam nie..kadang2 tue ammu nak uji ja....buat x tau pun x pa la ....kalau terdesak la..tapi kalau sorang2 nek teksi tue jgn dok wat berani la plak..dah la bahaya dah nek sorang2 teksi....apa2 pun jauh perjalanan luas pemandangan...apa itu mesir?dalam tulisan jawi...mim(musibah)shod(sabar)ro'(redha).....fikir2 kan lah...

5 comments:

pu3 balqis said...

huhu... ammu2..
mmg ntara pengalaman yang takkan dilupa la.

kat mlysia jarang sgt nk sentuh teksi.. pegang pintu teksi pon tak.. kat cny kerap lak naik.. sampai kena ligan2 la..

habeh2 terok, buat2 takpaham ammu mintak apa.. ha senang..!!

sweeTSour said...

uik sampai mcm 2 ka...semoga ia akan menjadi kenangan manis dlm hidup kalian..hehe..nnt bila tua2 igt balik mesti nk tergelak punya..

Anonymous said...

haha.. lwakla cite ang ni.. kcian kt ampa cmua kn.. besala manusia tak penah lari dri sifat xsbar n mrah.. bkan je kt mesir..kt mn2 pun ada mslh cmni.. yg penting sbar dlm mghadapi ujian k..moga2 ammu teksi tu diberikan hidayah oleh Yang Maha Esa...Amin...

ibunoor said...

Salam ziarah...salam kenal...teruskan menulis ya ukhti.

wfydd said...

salam...
relaks2 hari ni,bru dpt baca post diklang...em,betul la tu,kak pon kena ligan seb baik xligan msuk kuliah.ada polis jaga kt stu...adoila.bagi 10 baru padan muka dia.nk bgi duit baki,org xmau,baru garu pala.hehehe..anyway,hidup di mesir memg mencabar,tp yg mencabar tu la,kekuatan utk kta bdepan dpn cbrn yg hebat di mlysia ni...jom3,ngaji2....