BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, March 30, 2010

~~~20 tahun bernyawa..........matang atau tidak matang???~~~

ASSALAMMUALAIKUM.....



salam kasih sayang dari diri ini.....
alhamdullillah sudah 20 tahun diri ini bernyawa,jasad bercantum roh,roh bercantum jasad.....hidup di selaputi suka dan duka....nangis dan ketawa.....bermacam macam ragam,senario...yg menyelubungi kehidupan seharian.....umur diri ini sudah menjangkau 20 tahun dan diri ni bersyukur kerana dilahirkan dalam lautan ISLAM dan IMAN...
salam penuh cinta untuk arwah bonda dari diri anakanda,
terima kasih kerana melahirkan diri ini,
maaf n ampun dari diri anakmu yg penuh debu2 dosa
diri ini belum sempat membalas jasa budi mu,
kerana dirimu sudah pun di jemput Ilahi
semoga kau aman di sana
hmmmmmm.....sebak........
ku sayangmu bonda.....
salam kasih dan cinta dari jiwa ini...
sedikit diri ini nak cerita tentang kelahiran diri ini di dunia fana....
dilahirkan pada 4 ramadhan 1410 pada hari sabtu pukul 2 pagi....
di sebuah hospital yg tidak lagi di gunakan sekarang...
hospital sg petani kedah...
diri ini dilahirkan begitu mudah..krn tidak sempat masuk di dalam bilik bersalin....tubuh ini begitu kalut n tidak sabar utk melihat dunia.....hmmmm
klau nak cerita tue mesti shbt2 tergelak n ketawa...
krn penuh tragis saat ketika itu....
pd saat itu mak n ayah yg mnyaksikan....
begitu hebat Pencipta kita kan??
salam cinta dgn penuh perasaan dari diri ini....
kini,
umur sudah menjangkau setengah abad...
tertanya pada diri ini....
APAKAH SUMBANGAN DIRI INI UTK ISLAM???
hmmmm...
takut kalau memikirkanya...
namun alhamdullillah....
diri ini masih dlm setiuasi yg amat baik...
masih dalam kalngan orang yg d percayai oleh islam...
ok....
hmmmm sebenarnya x dak apa pun nak di ucapkan pada diri ini...
namun mabruk....
kpd diri ini yg sangat tabah...
banyak dugaan dan cabaran yg diberikan Pencipta...
namun... kau tetap sabar dan redha....
insyaALLAH...amin




~~sudah 20 tahun bernyawa....................matang atau tidak matang??~~
Salam kpd sahabat yg berkaitan umur dengan ana......masih sedar kah sahabat2 bahawa umur kita sudah berumur 20 tahun,yg mana dikatakan matang pada oleh kalayak ramai...betul kah fakta ini??

||kaum hawa||

antara perkara2 yg patut di fikiri(orang tua2 cakap)..betulkah fakta ini??
jom kita bagitau dulu perkara yg patut di fikiri krn sudah berumur angka 2 dihadapan dan 0 selepasnya...inikah yg diktakan matang n berwibawa??

~~patut kahwin bagi orang perempuan kerana orang dulu2 umur nie dah ada orang masuk meminang...ha tercabar ka ataupun biasa2 je...??

~~ha ..orang perempuan kalau di ikutkan umur nie dah patut tahu masak dah, sekurangnya 10 jenis masakan..(tue hanya masuk jenis lauk pauk 10 tue x termasuk kuih muih n bermacam2 masakan)...amacam kaum hawa?..ada ciri2 nie x dlm tangan??

~~ha...kpd hati2 wanita berumur 20 tahun orang2 tua2 kata zaman la kena mngaji pandai2..klau di ikutkan di universiti tue x dak la yg umur 25 himgga 40 tahun(tadi dia suruh kawen masuk mminang la nie suquh mngaji plak...nie kira orang tua2 moden n lama la nie??)

banyak lagi yg nak di cerita kan ttg kaum hawa nie...

||kaum adam||
~~kalau di ikutkan umur 20 nie...mesti pandai drive..sekurang2nya motosikal(lecey klau basikal je yg tahu drive...drive tue ayat)hmmm zaman skarang x dak kot yg dok bawak gerek(basikal) g.... jatuh standert la...apapun penting orang tue2 kata pandai drive nie....(ha la nak bawk p jalan2 kan nak nek gerek)....

~~kalau di ikutkan orang tua2 patut di fikir kan masa hadapan....terutamnya ttg kebhagian rumah tngga...bersama bakal isteri...zaman la bukan zaman dulu tok....lelaki leh percya...skarang kena kaji..haaa pndpt segelintir kaum hawa...mesti tercabaq kaum adam...appun orang tua2 kata ...kena matang dlm memikirkan hal ini...bukan soal main2 dah...
~~mengikut kajian orang tua2 moden....umur 20 nie patut berkerjaya(maklumlah duit yg penting pd zaman ini) dah ataupun sedang mengaji di institut pngajian tinggi ataupun universiti...bkn pusat serenti...ishhh kasar x bhs nie...mcm nie la hakikatnya...cuba matang dlm memikirkan hal2 mcm nie...x tergugat kah kaum hawa yg macm nie...maaf..
ada kaitan dgn tajuk x??
ada kot sikit2....
bukan apa...time umur 20 nie lah bnyak masalah yg berlaku di mana2 yg melibat remaja yg berumur 20...
tue yg takut apabila berumur 20...pemikiran ada yg semakin matang...dan ada yg x matang langsung dlm bab2 yg fositif...x kisah lah kaum hawa ka kaum adam ka....
sma aja...tetap insan biasa...

wahai anak remaja...
20 tahun kamu bernyawa
menghadapi suka dan duka
tidakkah kamu tertanya??
dosa kamu banyak mana?
hidup penuh ketawa dan leka
manis di telan pahit dirasa..
adakah rasa takut dijiwa?


wahai remaja islam....
dapatkan rasa nikmat islam yg sebenar??
islam yg macam mana?
adakah hnya pada dinama?
lepas itu hanyut terlena
di bawa arus syurga dunia..
x takutkah rasa neraka yg durjana?

wahai anak anak harapan agama
ini...bonda bertanya...
adakah letak bonda didlm dada?
bonda x ajar mencaci agama
x ajar tidak taat yg maha ESA
ingatkah kata2 ayahanda dan bonda dulu??
letak islam di jiwa...
jgn hancurkan nama baik islam itu sendiri..
kerana kamu seorang anak bonda....rosak agam islam di dunia n akhirat sana..

terima kasih kepada arwah mak,ayah,abang hafiz abang hasyiem.kak yon,adek sarah,tazah,fidah fuzah,maizan,shbt2 keluarga malysia yg ku ingati...kak long,kak ngah,kak chaq,kak njang,kak yang,kak uda dan shbt2 keluarga mesir,kak cik,kak chu,kak su x lupa harini n adek mus...SERTA shbt2 baru yg disayangi oci,chaq.dayah,shue,miera,adek...minta maaf bnayak2...x lupa kepada ahli bait...kak syed(ku rindu padamu nnti),kak long balkis,kak sahilah,kak mid,kak izzah,kak asma,serta DR izzati...
SERTA SAHABAT YG SENTIASA DI SISI MALAM N SIANG.....kak cik,ocie n chaq....your are the best my freinds.....maalish atas dosa2 kak lang...

TO BLOGGER2 SEKELIAN...AMPUNKAN DIRI INI......SYUKRAN ATAS SOKONGAN....

8 comments:

UmmuL SyabinaR said...

"selamat hari lahir......
sanah helwa ya gamilah....
happy birthday to you...
nini cokkia hammida...
Allah selamatkan kamu.."-buat lagu tau.

selamat hati lahir kakLang madi..hihi
semoga ilmu,iman,amal,taqwa meningkat sejajar dengan usiamu..Yong doakan lebih centik dan berseri2 untuk islam..(^_^)
tabahkan hatimu,kuatkan semangat dan hiduplah dengan keceriaan iman dan kawan2 yang selalu sayang padamu..peace.....:)

miss GAZA said...

tersentuh ngan n3 kaklang kali ni
huu~
tapi..
awat tiba2..
terasa hangat ni??
ada sdikit
tercabar kot no!
hehe
wlw apapun
ana muda lg dr nt
mana 20 lg
lalala~
:P:P:P



kaklang
SELAMAT HARI LAHIR YANG KE-20..
moga ukhwah kita berkekalan hingga ke akhirat nanti
insyAllah
ameen ya robb~
sayang KAKLANG!
:):):)

~nurnafsi~ said...

yong(ummu syabinar)...:
syukran yong comei....
nini cokkia hammida(bhs pa yong?
doa kite tau....
insyaALLAH YONG....
Amin...

ku pon sayang n cinta padamu YONG..
K
PEACE???

~nurnafsi~ said...

MISS gazza B00M(CHAQ):
tersentuh pa???
hngat pa?
looo...sejuk g ne kt luaq tue..
pagi g...
makn cabai la tue!
bagus lah klau tercabaq...
hmmm..muda lasngat chaq oii...
tpi tngok dgn ktinggianmu..
nmpak tua dari ku....

sayang n cinta pada chaq....
sorrrrry.....

syukran chaq...
doa bnyak2 skit...
Amin...

pu3 balqis said...

hurm...
banyaknya menda kena ready klu nak mencapai umor 20 yang sempurna..

cmana.. ana ada lagi 4 bulan ni nak prepare semua menda.. hehe.. =)

takpala kak lang.. kak lang paling tua pon ntara kami.. shi yang paling muda kan... lambat g nak umoq 20..

dan saya.. mmg tidak matang..
ini pengakuan jujur.. =)

nurnafsi said...

pu3 balqis(ocie):

x matang ka?
masak pun pandai dah...!
4 bln nak kawen ka??

ada calon dah ka??
ha ...bg tau kaih...
tua bulan ja...
hmmmmm....

mujahidahcairo said...

salam...
sanah helwa ya gamila3x....

slmt hr lhir yg ke 2o...

smoge pjg umo n mrah rzki...
dpt jdoh yg bek n bjya dnia n akhirat...insyaAllah..

btul kte miss gaza 2..dyh pn tsntuh gak ble bce en3 mdihah yg ni..

sdih sgt...huhu..


pe2 pn mbruk alaik ye madihah..
krn drimu tbah dlm mnghadapi sgala ujian hdup...
mge dyh pn beroleh kkuatan mcm hgpa...insyaAllah...

kuatkn smangatmu,tguhkn imanmu..
insyaAllah Allah sntiasa bsamamu..

sme2 kte tngkatkn amalan..=)

uhibbuki fillah abadan abada....

nurnafsi said...

syukran dayah..
mna da nak kawen..
awai g....
x mo la ngat tok tue
anggap tok ngan cucu jee..
haha...

chaq tue tersentih pa ntah...
bab kawen la tue...

k
insyaALLAH
SYUKRAN AWI2

salam sayang utk dayah...